We leven in een rijk land. We worden allemaal ouder, niet per se gezond ouder. Steeds mensen bezoeken de dokter, moeten geopereerd of behandeld worden voor een of andere chronische ziekte. Kosten lopen op. Ziekenhuizen verkorten uw ligduur en verschuiven de nazorg naar de eerstelijn (huisarts) en wijkverpleegkundige. Vaak kunnen die niet de beste nazorg leveren. Met alle gevolgen van dien: toename van pijnklachten, ongerustheid, moeizamer herstel, complicaties, langduriger revalidatie, nare ervaringen, functieverlies en vooral kostbaar.

Het is goed realiseerbaar om goedkope en deskundige nazorg te leveren in een echt gastvrije omgeving. De eerste periode na het ziekenhuis naar een fijne plek waar hospitality niet als kers op de taart wordt gezien, maar centraal staat. Waar persoonlijke aandacht, comfort én deskundigheid samenkomen. Waar het besef heerst dat een positieve beleving misschien wel het beste medicijn is bij herstel. Dus geen zorgdoelen en zorgplannen. Eerst bijkomen, opknappen, je beter voelen. Die doelen bepaal je zelf. En ze komen vanzelf.

“Wie verlangt er niet naar een beschermde, gastvrije omgeving, een eigen kamer en dienstverleners die uw gezondheid stimuleren?”

Denk hierbij aan ‘the healing environment’: de heelheid van de mens, het belang van gezondheid bevorderende relaties, een gezonde leefstijl, gezonde organisaties en gezonde gebouwen.

Voilá, een gat in de zorg- en vastgoedmarkt, want wie verlangt er niet naar een beschermde, gastvrije omgeving, een eigen kamer en dienstverleners die uw gezondheid stimuleren? Wie wil er nu niet minder pijn, de geruststelling van veiligheid en deskundige handen in de buurt, met als resultaat: een fijne herstelperiode, sneller op de been en minder functieverlies. Daarbij is het ook nog eens goedkoper.

Er zijn in Nederland zo’n veertig ‘zorg-hotels’ die hier op inspringen. De meesten hebben zich aangesloten bij een kleine branche-organisatie voor kwaliteit: SNHZ. Deze zorghotels staan nog aan het begin van een omwenteling naar echte eerstelijns patiëntenhotels. Een fenomeen waar men in Denemarken en Engeland al mee werkt. Goede hotels met ruime kamers en lekker gezond eten in de buurt van een ziekenhuis (niet op het ziekenhuisterrein).

“Geen bezoekuren. Gasten kunnen gaan en staan waar ze willen en altijd op de achtergrond de veiligheid van de verpleegkundige, de dokter en de fysiotherapeut.”

Hotelpersoneel dat bekwaam en getraind is om met herstellende gasten om te gaan. Zorgverleners altijd in de buurt. Familie die kan blijven (slapen). Geen bezoekuren. Gasten kunnen gaan en staan waar ze willen en altijd op de achtergrond de veiligheid van de verpleegkundige, de dokter en de fysiotherapeut. Herstelgasten kunnen gebruik maken van alle hotelfaciliteiten, van roomservice, een krantje op de kamer tot keuzemenu’s. Wie wil er niet zo herstellen? En als de ziekenhuizen en zorgverzekeraars hier aan meewerken is het helemaal af.

Maak er samen met de gast een mooie uitdaging van dat hij/zij zo snel mogelijk huiswaarts gaat. Voldoe aan de verwachtingen van elke gast. Of liever, stijg daar boven uit. ‘Walk the extra mile’, zoals de Engelsen het zeggen, door een uitmuntende en persoonlijke dienstverlening te bieden. Het gemiddelde verblijf ligt tussen de 10 en 14 dagen. Daarna is de thuiszorg aan de beurt. Als die nog nodig is Wie doen er mee om dit in Nederland te realiseren?

Marc Vieten
zorghotelier Zorghotel De Kim, Noordwijk aan Zee.